Jak pozycjonować stronę internetową? Pozycjonowanie – inaczej zwane SEO (search engine optimization) – pozwala na zajęcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania stron internetowych w popularnych wyszukiwarkach (search engine) jak np. Google czy Bing. Jest to o tyle ważne, że internauci skupiają swoją uwagę wyłącznie na kilku pierwszych pozycjach (1-10) w wyszukiwaniu. Jeśli nie ma wśród nich naszego serwisu raczej nie zostaniemy odnalezieni 🙁
SEO to wszystkie rodzaje działań, które można podjąć aby strona internetowa osiągnęła wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Należą do nich m.in.:
- optymalizacja kodu HTML strony internetowej aby był czytelny dla wyszukiwarek,
- optymalizacja treści strony internetowej aby zawierała odpowiednie słowa kluczowe,
- zbudowanie pozycji strony w sieci poprzez zapewnienie wartościowych linków prowadzących do niej.
Co zrobić więc aby nasza strona internetowa zajmowała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? Możemy oczywiście skorzystać z usług zewnętrznej firmy i na dłuższą metę polecam takie rozwiązanie. Bez wsparcia profesjonalistów trzeba jednak poświęcić dużo czasu aby osiągnąć dobre wyniki.
Na początek jednak warto podjąć samodzielnie pewne działania, a ich efekt może się pozytywnie zaskoczyć!
Jak pozycjonować stronę internetową – poradnik w kilku prostych krokach:
- Domena internetowa – jeśli jesteś na początku swojej działalności zadbaj aby domena internetowa twojego serwisu zawierała słowa kluczowe, po których będzie wyszukiwana twoja oferta. Np. zamiast zakładać stronę pod adresem „dentoimpex” warto wykupić domenę „dentysta-warszawa” lub podobną.
- Słowa kluczowe – używaj w treści swojego portalu jak możesz najczęściej słowa kluczowe – frazy po których mogą chcieć wyszukać twoją ofertę potencjalni klienci. Zadbaj aby twój portal zawierał oryginalną treść, a nie same grafiki.
- Wewnętrzne linki – zadbaj aby wewnętrzne linki na twojej stronie zawierały w swojej treści najważniejsze słowa kluczowe, a nie były tylko nic nie znaczącymi nazwami – np. zamiast tworzyć link „oferta” stwórz link „Gabinet dentystyczny – Warszawa”.
- Optymalizacja kodu HTML – posługuj się tagami w kodzie HTML (nagłówki oznaczaj tagami H1, H2 itd., obrazki opisuj tagami „alt” oraz „title”, twórz dobrze dopasoane nazwy „title” oraz poświęć czas aby w „description” znalazły się słowa kluczowe). Stosuj technologie przyjazne wyszukiwarkom – zwykły HTML na tu przewagę nad Flashem i skryptami.
- Linki z zewnętrznych portali – im więcej linków do twojego portalu tym lepiej ale ważniejsze jest aby prowadziły z tzw. wartościowych stron (tzn. takich które same zajmują wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania):
- Obecność w katalogach internetowych
- Obecność na portalach branżowych
- Linki z zaprzyjaźnionych portali
- Obecność na portalach społecznościowych – ale o tym szerzej już w kolejnym artykule 🙂
Ilość i jakość linków prowadzących do twojej strony to podstawa pozycjonowania. Warto na bieżąco sprawdzać ich stan. Służą do tego różne narzędzia – np. Backling Watch.
No i uzbrój się w cierpliwość. Efekty pozycjonowania widać dopiero po dłuższym czasie – kilku lub kilkunastu tygodniach. Żeby mierzyć wyniki trzeba dysponować jakimś narzędziem. Polecam Google Analytics aby dysponować statystykami strony oraz Webpozycja aby kontrolować efekty pozycjonowania.
Podziel się swoimi doświadczeniami z pozycjonowania. Może masz inne ciekawe pomysły?